Środki masowego przekazu, czyli wpływ na współczesne życie telewizji, komputera oraz gier komputerowych.

Porady/Wskazówki

Artykuł przedstawia wszystkie aspekty związane z dzisiejszymi środkami masowego przekazu, jakimi są: telewizor, komputer, oraz gry komputerowe. Dotyka też tematu agresji, jaka łączy się z tymi urządzeniami.

Środki masowego przekazu, czyli wpływ na współczesne życie telewizji, komputera oraz gier komputerowych.

Środki masowego przekazu wywierają coraz to większy wpływ na człowieka. W praktycznie każdym miejscu można już zauważyć ogromny stopień jego oddziaływania na politykę, społeczeństwo, wychowanie, religię czy moralność.

Nasuwają się więc pytania:

1) Jaki wpływ i jakie zmiany w człowieku, wywołują wszelkie media z którymi przychodzi nam się stykać podczas codziennego życia?

2) W jaki sposób oddziałowują na nasze: emocje, myślenie, zdrowie, a nawet postawy społeczne?

Oczywiste jest, że media mają dla nas ogromne znaczenie, bo gdyby tak nie było to nie oddawalibyśmy się im przez tak długi okres, zazwyczaj w postaci kilku godzin dziennie.

Powyższe pytania dotyczą głównie telewizorów, konsol, komputerów czy gier komputerowych. Są to bowiem najbardziej znane i rozpowszechnione formy rozrywki w dzisiejszych czasach. Sprzęty te można rzec, że znajdują się już praktycznie w każdym domu i to często nie pojedynczo, a po kilka sztuk tak aby każdy miał swój. Nie jest dla nikogo nic dziwnego w tym, że ktoś ma na przykład w każdym pokoju telewizor bądź komputer, gdyż są to obecnie najlepsze centra informacji.

Pomimo wszystko śmiało można stwierdzić, iż Komputer jest dużo lepszym wynalazkiem od Telewizora. Posiadają one funkcje, które są zupełnie obce dla TV. Atutem jest dodatkowo internet, który daje nam jeszcze więcej możliwości. Dzięki niemu możemy na przykład obejrzeć coś czego nie daliśmy rady zobaczyć w Telewizji, a nawet ściągnąć na zawsze film, serial, grę czy muzykę. Jest on niesamowitą skarbnicą wiedzy. Gry są jednak tym czym Komputer zostawia swojego rywala dawno w tyle. Od najmłodszych lat kreują one niesamowitą wyobraźnię i pozwalają wejść do wirtualnego świata gdzie możemy poczuć się jak nasz bohater. Alternatywna rzeczywistość, jaką nam dają, przedstawia niezliczoną ilość możliwości, w której możemy się znaleźć, i w ten oto sposób stajemy się na przykład: właścicielem korporacji, władcą miasta, czy bohaterem z nadprzyrodzonymi zdolnościami, itd.

Tak samo jak trudno nam jest wyobrazić sobie życie bez prądu, bieżącej wody czy gazu, to również nie możemy zobrazować go bez komputerów, dzięki którym nasza praca, nauka, a nawet kontakt z całym światem jest łatwiejszy. Dzięki różnym grom i programom nauka, a nawet zajęcie sobie wolnego czasu nie jest już takie trudne. Mogą one dodatkowo rozwijać takie zdolności jak na przykład: refleks, logiczne i szybkie myślenie, wyobraźnia, itd. Gorzej jednak z grami, które nie posiadają żadnych cennych wartości, a występują w niej tylko i wyłącznie agresja oraz przemoc.

Dlaczego gry komputerowe w takim szybkim tempie stały się czasem dobrym a niekiedy niebezpiecznym i uzależniającym zjawiskiem społecznym?

Pierwsza gra powstała w latach pięćdziesiątych więc jej historia nie jest zbyt długa. Akcja jej opierała się na wojnie. Jednak początek gier na rynku ma duży związek z początkiem komputerów na rynku gdyż jedno jest zależne od drugiego z wiadomych względów. Grą, która zapoczątkowała ten przemysł okazał się w 1972 roku „Pong” – gra zręcznościowa, która była odwzorowaniem tenisa stołowego. Później poziom wzrósł i na rynek wyszły tak zwane przygodówki, w których przedstawiona była jakaś historia, a zadaniem gracza było doprowadzenie do jej zakończenia, poprzez rozwiązywanie różnych zagadek, zadań itp. zgodnie ze scenariuszem stworzonym przez twórcę.

Prawdziwą ewolucją gier komputerowych okazał się nośnik CD-ROM, gdyż do lat dziewięćdziesiątych jedynym stosowanym nośnikiem były dyskietki. Płyty zlikwidowały wszelkie ograniczenia. Można było na nich między innymi zapisać 400 razy więcej rzeczy. Do gier doszły takie elementy jak: muzyka, efekty dźwiękowe (np. dźwięk samochodu, bądź strzał pistoletu), lepsza animacja, itd.

Teraz mamy do dyspozycji płyty DVD, które przewyższają CD-ROM dziewięciokrotnie, a co za tym idzie dyskietki 3600 razy bardziej. Dzięki zastosowaniu tego rozwiązania, gry mają już formę filmu, w którym mamy możliwość ingerować. Często z takimi grami współdziałają aktorzy bądź reżyserzy.

W końcu doszliśmy do tematu internetu, który sprawia, że gra ma charakter wieloosobowy. Łącząc się przez internet łączymy się tak na prawdę z innymi ludźmi i w niektórych grach każda postać jest sterowana przez jakąś osobę w rzeczywistości. Przykładami tego typu gier mogą być na przykład: Metin 2, Tibia, Minecraft, GTA V (multiplayer), itd.

Internet daje nam też możliwości grania w grę bez kupowania jej. Istnieją bowiem strony, z których można zupełnie za darmo pobrać jakąś grę i za nią nie płacić.

Ostatnia i wręcz najbardziej nowoczesna technologia poświęcona grom to tzw. Wirtualna Rzeczywistość (VR). Występuje pod różną postacią (np. gogli, kombinezonów, kamerki itd.), ale cel ma zawsze taki sam. Przenosi nas w wirtualny świat, gdyż widzimy tylko to co dzieje się w grze, nie widzimy w ogóle rzeczywistego otoczenia, np. swojego pokoju w którym gramy. Tego typu rozgrywka jest wręcz niesamowita i ciężko uwierzyć, że technologia zaszła aż tak daleko.

Sprzęt ten pełni czasami też inne funkcje niż tylko gra. Pomaga chorym ludziom w walce z chorobami fizycznymi, np. umożliwia chodzenie w wirtualnej rzeczywistości osobom, które tak naprawdę nie mogą w ogóle chodzić w rzeczywistości. Według mnie to jest wspaniały wynalazek i naprawdę przydatny społeczeństwu. Technologia powinna iść właśnie w tą stronę.

Według badań większość gier zawiera agresję, ukazuje śmierć i zniszczenie, które występują w aktach symulowanego zabijania i przybierają różne formy od bezpośredniej konfrontacji z przeciwnikiem po obrazy masowej zagłady. Na przestrzeni 2,5 roku liczba gier komputerowych, zawierających agresję wzrosła z 53% do 82%, natomiast sceny przemocy stały się bardziej brutalne i okrutne.

Jak widać w większości gier możemy spotkać agresję oraz różne formy przemocy i dzieje się to niezależnie od rodzajów gier. Poniżej prześledzimy różne rodzaje gier komputerowych zwracając uwagę na występujące w nich formy agresji. Gry komputerowe dzielą się na wiele gatunków i podgatunków. Przedstawiony podział jest umowny, gdyż najczęściej różne kategorie przenikają się nawzajem.

1) Strategiczne – gry tego typu polegają na osiągnięciu jak największego sukcesu w dowolnej dziedzinie zależnej od tematu gry. Najbardziej popularne z tego typu są gry wojenne, bądź takie w których tworzy się i zarządza miastami, budynkami, itp. W grach tego typu przemoc zawsze będzie, czasem w mniejszym a czasem w większym stopniu. Przy tematyce wojennej ta przemoc musi wystąpić. Wiele tytułów polega na tworzeniu imperium od podstaw gdzie zarządzamy całością, budujemy miasto i armię, oraz mamy do dyspozycji władcę, który odkrywa nam lądy i zbiera różne skarby.

2) Symulacje – gry tego typu odwzorowują w jak najdokładniejszy sposób życiowe sytuacje, najczęściej tematem gry jest jakiś zawód (np. symulator autobusu, nauczyciela, czy pilota), bądź istota (np. symulator kozy, drzewa, czy dziecka). Przykładów może być naprawdę dużo. Tutaj też nie brakuje agresji, oczywiście nie jest ona aż tak duża, ale jednak występuje.

3) Zręcznościowe – gry tego typu opierają się głównie na naszej szybkości i spostrzegawczości. Idealnym przykładem mogą być strzelaniny, gdzie trzeba jak najszybciej zabić przeciwników bo inaczej oni zabiją nas. Drugim typem takich gier są bijatyki gdzie tez liczy się refleks i szybkość. Jest to najbardziej możliwy rodzaj brutalnej gry. Ilość wątków o tematyce agresji jest po prostu niezliczona. Do gier zręcznościowych można tez zaliczyć niektóre gry wyścigowe. Przykładem wyjątkowo agresywnej gry tego typu może być „Carmageddon”, gdzie gracz oprócz zdolności sportowych będzie mógł wykazać zręczność zdobywając punkty za zabicie pieszych.

4) Przygodowe – gry tego typu to po prostu pewna opowieść, przez którą gracz musi przejść według pewnego scenariusza. Podczas swojej przygody, którą dzieli ze swoim bohaterem ma różne zadania do wykonania, dostaje je zazwyczaj od innych postaci w grze. Zdarza się tak, że trzeba zbierać przedmioty i inne rzeczy, które na przykład przydadzą nam się później. Podczas gry zdobywa się także różne umiejętności i inne rzeczy. Wszystko jest uzależnione od tematyki gry.

5) Role-Play – gry tego typu odwołują się najczęściej do motywów baśniowo średniowiecznych (choć nie zawsze). Typowym tematem jest wyprawa głównych bohaterów przeciwko wrogowi, który zamierza objąć kontrolę nad całym światem. Charakterystyczne dla tego rodzaju programów jest to, że bohaterowie w miarę poznawania świata i radzenia sobie z trudnościami ulegają przemianom fizycznym i psychicznym (rośnie ich inteligencja, siła fizyczna, często zdolności magiczne).

Po przeanalizowaniu różnych rodzajów gier, można stwierdzić, że przemoc i agresja występuje w prawie wszystkich typach, lecz w tylko niektórych na dość zaawansowanym poziomie. Wraz z agresywnym obrazem w grach pojawiają się też straszne i niepokojące dźwięki (np. ryk, krzyk, płacz, strzały, itp). Zarówno obraz wzmocniony kolorystyką jak i dźwięk tworzą klimat, który bardzo mocno oddziałuje na emocje gracza. W takiej sytuacji łatwo i szybko zaciera się granica między rzeczywistością a wirtualnością. Popularność zyskują gry sieciowe, w których rozgrywce uczestniczy kilku graczy. Nie ma postaci sterowanych przez sztuczną inteligencję. Jeśli występują to tylko do pomocy (np. sprzedawca, itp.). Dobrymi przykładami takich gier są: Counter Strike albo Call of Duty i inne.

Przedstawione fakty każą nam się zastanowić na grami. Z czasem sprzedaż komputerów i gier rośnie, a więc zagrożenie też jest większe. Fakt, że mamy komputer to nie luksus, a podstawa do normalnego życia. Komputery zaś dają możliwości znacznie przewyższające te, które prezentuje telewizja. Pozwalają symulować i kreować rzeczywistość oraz aktywnie uczestniczyć w wydarzeniach. Reasumując, w telewizji jesteśmy tylko biernym obserwatorem przemocy, natomiast w grach bierzemy w niej czynny udział.

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o