jaka będzie przyszłość gier?

jaka będzie przyszłość gier?

Aktualności Poradnik

Rola kultury jest bardzo duża w każdym aspekcie życia człowieka, od jakiegoś czasu do tej kultury można zaliczyć również gry komputerowe i na konsole. Czy fakt dołączenia gier do kultury bardzo wpłynie na ludzi? Jak ma wyglądać przyszłość gier?

Rozrywka jest stałą częścią naszego życia. Każdy może tworzyć rozrywkę i występuję ona w różnych postaciach na każdym kroku naszego życia. Sztuki plastyczne czy literatura mogą się pochwalić historią dłuższą niż chrześcijańska religia. Kinematografia z kolei istnieje od około wieku, ale jest znacznie łatwiejsza w odbiorze, co sprawia, że najczęściej dyskusję dotyczą właśnie produkcji filmowych. Są to traktowane całkowicie poważne dzieła i za słowo pisane można otrzymać nagrodę Nobla albo za genialny film możemy dostać nagrodę Oscara, która jest rozpoznawalna na całym świecie. Co jednak z twórczością interaktywną? Rozrywka, w której fizycznie bierzemy udział, istnieje od dawna. Potyczki na zasadach domina, bądź gry karcianej również mogą poszczycić się kilkusetletnią historią. Jednak nie są one skomplikowane, nie przedstawiają zawiłej historii. Co innego gry, produkowane teraz.

Produkcja, która jest przeznaczona do grania, może być dziełem, które zasługuję na uznanie podobne do nagrody Nobla. Znaczna część społeczeństwa wzburzyłaby się na wieść o takiej nominacji. Powód tego byłby prosty, jest to coś nowego. O ile gry istnieją już od kilkudziesięciu lat, o tyle dla znacznej większości ludzi są to wciąż zwykłe „klikacze”. Mało kto zdaję sobie sprawę, że w przyszłości mogą one stać się sztuką na miarę powieści, których tematyka i interpretacja jest wykładana przez nauczycieli.

Do świadomości społeczeństwa nie doszła jeszcze informacja, że gry są coraz bardziej popularne. Co więcej, nic nie stoi na przeszkodzie, by gry prześcignęły popularnością przykładowo seriale. W przyszłości normalnym widokiem może być, że na portalach społecznościowych mówić się będzie o tym, w co kto gra na konsoli, mimo że dziś zdarza się to raczej na grupach tematycznych. Mamy tu do czynienia z normalnym zjawiskiem. Coś kojarzy mi się jako mało ważne, więc nie traktuję tego poważnie. Jaka jednak może być ta przyszłość gier wideo. Zacznijmy od tego, że raczej świetlana. Rynek się rozrasta, kampanie reklamowe dotyczące gier stają się coraz bardziej poważne.

Nie jest to już tylko obrazek na stronie producenta, czy czasopisma z grami. Najbardziej widoczną w naszym kraju kampanią była ta z 2015 roku, dotyczyła produkcji stworzonej na podstawie sagi Pana Andrzeja Sapkowskiego. Wiedźmin był głośną i niezwykle udaną grą, jednak nie do jego doskonałości chciałbym się teraz odnieść. Twarz tytułowego bohatera można było ujrzeć w miejscach dotychczas nieodwiedzanych przez postacie wirtualne. Reklama gry ukazywała się na bilbordach w centrach miast, nawet w telewizji. Tak więc ta produkcja została potraktowana poważnie. Wyróżnia ona się również dlatego, że została stworzona na podstawie książki, która porusza poważne tematy wojny, rasizmu czy przemijania. Możemy wywrzeć wpływ na całą historię i mowa tu o wyborach, gdzie waha się czyiś światopogląd czy życie.

Interakcja ze światem przedstawionym w powieści jest czymś nowym. Jesteśmy przyzwyczajeni do tego, że nie mamy wpływu na przebieg śledzonej historii. Możemy jedynie obserwować, co się dzieję. Nie mamy możliwości w ingerencję w wydarzenia świata przedstawionego. Do tej pory jedynie nasze prawdziwe życie daje możliwość ingerowania w wydarzenia i zarazem śledzenie ich przebiegu. Oczywiście, nie możemy porównywać świata stworzonego przez ludzi, ograniczonego, wirtualnego do tego, w którym żyjemy. Trzymajmy się jednak zagadnienia rozrywki i sztuki. Gry wideo dają nam możliwość czynnego udziału w tym, co robi bohater. Sterujemy jego poczynaniami, podejmujemy bez fizycznych konsekwencji decyzję, które są dla rozgrywki bardzo znaczące. Ma to ścisły związek z technologią. Bardzo prawdopodobne, że z czasem możliwe stanie się postawienie człowieka w kapsule i za pomocą symulacji bodźców wyprawienie jego świadomości w podróż po wirtualnym świecie, który będzie namacalny. Brzmi to, jak totalna bzdura rodem z filmów. Pamiętajmy jednak, że to samo uważano o pozyskiwaniu światła bez ognia. Póki pan Edison, nie postanowił stworzyć żarówki. Należy sceptycznie podchodzić do wynalazków, jednak niewykluczone, że z czasem gry mogą stać się jedyną formą rozrywki.

Na wczesnym etapie rozwoju dzieci są uczone poprzez zabawę i jest to powszechnie praktykowane w przedszkolach i szkołach. Taka forma nauki poprzez rozrywkę jest efektowna i łatwa do przedstawienia. Możliwe więc, że z czasem ludzi w każdym wieku będzie się nauczać za pomocą gier wideo. To do wirtualnej rzeczywistości można przenieść wiedzę na każdy temat. Przyszłość nauczania może zatem leżeć właśnie w grach z powodu tego, z jaką łatwością zajmują umysł człowieka.

Możemy przypuszczać, co będzie za kilka lat, pewności nie mamy. Na pewno kultura ulegnie zmianie, a proces zmiany postrzegania gier już się zaczął. Z automatów do gier, cała branża wyewoluowała do nowego nurtu kulturowego, który rozwija się niezwykle prężnie, ze względu na swoją interaktywność i możliwości, jakie daje.

0 0 votes
Daj ocenę
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments